Sunday, April 13, 2008

الحلال والحرام ..والامور المشتبهة


بسم الله الرحمن الرحيم
حديثنا اليوم عن الحلال والحرام ..والامور المشتبهة التي بينهما
لما خلق الله أدم قال له : اسكن انت وزوجك الجنة فكلا منها رغدا حيث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظالمين
هنا نجد ان الله أباح ..ومنع ..ولكنه لم يسمي ما أباحه ولكن بين ووضح وفصل ما حرمه ومنعه عليه
يعنى دائما الشئ المحرم يذكر على وجة البيان والتحديد وما عداه يكون مباح
نفس الامر في بيان المحرم على امة الاسلام والناس اجمعين
قال الله في القرآن في بيان الاعمال السلوكية المحرمة : قل تعالوا اتل ما حرم ربكم عليكم ألا تشركوا به شيئا وبالوالدين احسانا ولا تقتلوا أولادكم من إملاق نحن نرزقكم واياهم ولا تقربوا الفواحش ما ظهر منها وما بطن ولا تقتلوا النفس التي حرم الله إلا بالحق ذلكم وصاكم به لعلكم تعقلون .الانعام اية 151
وقال سبحانه وتعالى في بيان الاطعمة المحرمة : قل لا اجد فيما اوحي إليّ محرما على طاعم يطعمه إلا ان يكون ميتة او دما مسفوحا او لحم خنزير . الانعام 145
وقال في بيان الاشربة المحرمة بعد ان عرفنا تحريم الدم المسفوح السائل من الايات المذكورة سابقا فأنه حرم شرب الخمر فقال : انما الخمر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فأجتنبوه . المائدة اية 50
وقال في بيان المحرمات من النساء : حرمت عليكم امهاتكم وبناتكم واخواتكم....الاية .سورة النساء اية 23
وغيرها الكثير من الامثلة من القرآن والسنة النبوية المطهرة ..ونمسك عند ما ذكرنا طلبا للايجاز
...............................
وحتى لا أطيل عليكم - فالحرام معلوم لنا جميعا على وجه القطع بإدلة قطعية بحيث يعاقب فاعل الحرام
وكل ما حرمه الله ..حرمه لما فيه من ضرر فالشريعة وضعت لدفع الضرر او المفاسد وجلب المصلحة او المنافع
فكل ما فيه ضرر هو ممنوووع ..وكل ما يجلب للناس مصلحة فهو مشرووع
ولكن هناك امور استجدت او لا يوجد نص على تحريمها أو جوازها ..فكيف نعرف اذا كانت حلال ام حرام؟
نقول ..فيه ادلة نعرف بها الحلال والحرام في حالة عدم وجود نص الادلة دي منها الاجماع والقياس والاستحسان والذرائع و والمصالح المرسلة والعرف وقول الصحابي
والادلة دي كلها زي العدة اللى بيشتغل بها الصنايعي او ادوات الدكتور ..فدي عدة الفقية اللى بيشتغل بها وادواته في الاجتهاد
وزى ما بتروح للدكتور فيطلع جهاز الضغط وميزان الحرارة ويحط السماعة ويعمل رسم قلب ويستخدم كل الادوات المتاحة كي يبحث عن المرض ويعرف موضعه وما نوعه ودرجة خطورته ..او ان مفيش مرض اصلا وان هذا وهم
كذلك الفقية .يستخدم كل ادواته كي يبحث عن الضرر أو المنفعة
فإذا وجد ضرر يروح كاتب في الروشته : لا ضرر ولا ضرار
واذا وجد مصلحة ومنفعة يكتب في الروشته : اينما وجدت المصلحة
فثم شرع الله
نأتي بعد ذلك لسؤال مهم
الامور المشتبهة بين النفع والضرر او بين الحلال والحرم ؟؟ ما العمل فيها؟
وردت الاثار النبوية بالحض على اجتناب الامور المشتبهة والتحذير من ان مقترفها يوشك ان يقع في الحرام
عن النعمان بن بشير قال
سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول الحلال بين والحرام بين وبين ذلك أمور مشتبهات لا يدري كثير من الناس أمن الحلال هي أم من الحرام فمن تركها استبراء لدينه وعرضه فقد سلم ومن واقع شيئا منها يوشك أن يواقع الحرام كما أنه من يرعى حول الحمى يوشك أن يواقعه ألا وإن لكل ملك حمى ألا وإن حمى الله محارمه
رواه الترمذي
والقول بتركها وعدم فعلها هو ترجيح للترك بدون مرجح وجعلت في فعلها حرام ..لاني علشان اتركها ولا اعمل بها يبقى لازم تكون حرام طيب انت عرفت انها حرام ازاى وهى اصلا مشتبهة علينا؟؟
يبقى اذن هي مش حرام لانه لا دليل قاطع ومرجح على حرمتها
فماذا يفيد اذن امر الرسول علية الصلاة والسلام باجتناب الامور المشتبهة علينا؟؟
قلنا في درس سابق ان الامر هنا يفيد الكراهة لا التحريم لوجود قرينة هي ان المنهي عنه يحتمل الحل كما يحتمل التحريم
والامر باجتنابها يفيد ان فعلها مكروه ..يعنى يستحق لوم ولا يستحق عقاب
تمام كده : فهل يعنى كونها غير معاقب عليها انى افعلها رغم انها مكروهة ويلام فاعلها
هل معنى ذلك ان ندعو الناس الى فعل الملام عليه من الشرع؟
للجواب نقول
اولا : كيف نعرف ان الفعل من الامور المشتبهة؟
هل يترك لتحديد ذلك الى الشخص العامي العادي ..لو عملنا ذلك فأن الشخص العادي تشتبة عليه الكتير من الامور الحلال والامور الحرام
وما بيعرفش فيها حاجه فهنا يكون مكروه له ان يفعل منها شئ الى ان يسئل العلماء ..يبقى لو اعتبرنا المقياس في تعريف الامور المشتبهة للشخص العامي هيترتب على ذلك ترك الحلال خشية اللوم او اعتقادا انه حرام او فعل حرام اعتقادا انه حلال ..وهذا هو ما جاء بالحديث المذكور اعلاه
وبين ذلك أمور مشتبهات لا يدري كثير من الناس أمن الحلال هي أم من الحرام
اذن ..المقصود بالامور المشتبهة ..ان تشتبهة على العلماء فلا يعلمون فيها حكم شرعي يفيد جواز الفعل او الترك
في هذه الحالة يكون فعل هذه الامور المشتبهة مكروه يستحق اللوم من الشرع
..................
طيب دلوقتي احد هذه الامور اللى اشتبهت عليا لانها مستحدثة أختلف العلماء فيها
علماء قالوا حرام ..وعلماء قالوا حلال
فهل تظل بذلك من المشتبهات ونتركها ؟
يقول الطحاوي في مشكل الاثارفي هذه المسألة : فقال قائل أفيكون هذا الذي ذكرته مانعا للحكام من الحكم فيما يدخل عليهم فيه ما وصفته ؟ فكان جوابنا له في ذلك أن المفترض على الحكام في ذلك بعد اجتهاد رأيهم فيه إمضاء ما يؤديهم فيه آراؤهم إليه كما أمرهم رسول الله عليه السلام
والان.. فما العمل وأيهما نتبع؟
قال علماء الاصول والخروج من الخلاف مستحب فليقلد من أجاز
ومع ذلك قد يسأل احد الناس : كيف أقلد من اجاز وهناك من قال بانها حرام وممنوعه؟
لماذا لا يقلد من منع مثلا ؟
نجاوب ونقول للاسباب التالية
اولا : استحباب الخروج من الخلاف درء للمفسدة وهى خشية وقوع الفتنة بين الناس وحمل الامر على المنع فيه اكراه لمن يرى الجوازعلى ان يترك امرا يراه جائزا
فالفتنة هنا اقرب واشد من الحالة الاخرى لان حمل الامر على الجواز ليس فيه اكراه لمن يرى المنع على ان يفعل فله ان يفعل او لا يفعل فالفتنة هنا اخف او منعدمة
...........
ثانيا: الامور المشتبهة هي التي لا يعلم فيها حكم يقطع بحرمتها لذلك حذرنا رسول الله منها ..وقلنا حكمها الكراهة وهى استحقاق الفاعل اللوم
فوجود من يقول بأن الامر هذا جائز فهو اولا ينفي قطعية الحرمة وثانيا يجعل الكراهة او اللوم ظني ..اي لا يعلم هل الشرع يلوم على فعله ام لا ؟
.............
ثالثا: القول ان الترك اولى فيه تفويت لمصلحة يقينية معلومة اقتضت الجواز في مقابل ضرر ظني ..واليقين اولى من الظن
.............
رابعا : مدار التحريم في الاسلام منوط بالضرر وقد استثنى الشرع من الحرام ما فيه مصلحة للناس فقد أجاز رسول الله صلى الله عليه وسلم بيع السلم من الاصل المحرم وهو النهي عن بيع المعدوم فدل على ان تغليب المصلحة المحققة اولى من الضرر الظني فعلة النهي عن بيع المعدوم هي عدم القدرة على تسليمه في الحال والظن هنا هو ان هذا الشئ قد لا يوجد اصلا فدل ذلك ان حاجة الناس إلى شئ او تعلق مصلحة لهم بهذا الشئ يجعله جائز استحسانا
والله أعلى وأعلم
نرجو أن نكون وفقنا في عرض الموضوع

37 comments:

صبرني يارب said...

نقول سلام عليكم وبعدين نروح نقرا اصلنا اول مره الطش فى اول تعليق يا باحث

صبرني يارب said...

شوفت يا باحث بقى ا نت الى بتكتب كتير اهو مش انا بس

حلو اوي الموضوع ومهم اوي اوي ويااااااارب اعيش واشوف المسلمين يختلفوا فى الراي عن اجتهاد وعلم طبعا مش عن هبل
لكن يختلفوا بادب واحترام وفهم وظن منهم فى علم الناس كما فى علمهم .
ولو كانوا الناس تفهم الكلام الى انت كاتبه ده صح يا باحث ما كانش حد اتشاكل على حكم مختلف فيه ابدااااا

ودايما اقول هل اي موضوع احنا مختلفين فيه يا ناس ربنا ما كان قادر ا نه يفصل بينا فيه بكلمه واحده فى القرآن ؟؟؟
هل الاختلاف فى الراي ده مالوش حكمه ؟؟؟
شايفه ان الاختلاف فى حد ذاته مرونه ومساحة من التحرك لنا .
لا فض فوك يا باحث وقريت لك موضوعين فى يوم واحد واعذروني على الغياب مش بايدى كويس انى باعرف اجي اساسا
وجزيت خيرا عنا

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

مش معقول يا باحث .. مش عارف أقول لك إيه

بجد بجد فتح الله عليك .. الشرح غاية فى السلاسة و الوضوح

هذا الشعور الذى ينتابك حينما تدرك أن هناك مجهولا و قد ظهر أو إشكالا و قد تم حله أو غائما و وضح هو نفس الشعور الذى انتابنى و أنا أتابع المقال سطرا بعد سطر

الله ينور عليك يا باحث

أنا معلش مقصر فى الزيارة بس دة عشان أنا مقصر فى متابعة المدونات ككل و ورايا حاجات كتير شاغلانى .. و أنا دلوقتى داخل من الشغل خلسة و ماقدرتش أمنع نفسى من إكمال الموضوع و التعليق مع إن ورايا حاجات كتير و ممكن أتعكش

و الله عندى كذا سؤال بس هم مكتوبين فى البيت .. يا رب لما أروح مايطلعليش مشوار يعطلنى زى ما حصل لى أول امبارح .. كنت ناوى أتابع معاك بس طلع لى كذا حاجة خلتنى أنام على الساعة تلاتة بعد منتصف الليل

المهم يا برنس .. أنا قرأت فى الشات بوكس إن الأستاذة أم البنين بتتكلم عن شىء له علاقة بالشيخ الطبيب محمد اسماعيل المقدم .. بس أنا مش لاقيك اتكلمت عنه .. هو إيه الموضوع بالضبط ؟؟ وضح لى الله يخليك

إلى جانب إنه مع احترامنا و تقديرنا لقدره و مكانته كواحد من أقطاب التيار السلفى إلا إنى لا أظن أنه وصل إلى رتبة "مجتهد" فهذه رتبة عالية جدا كنت عايزك توضح لى إيه الموضوع عشان أدرك أبعاده

و ياللا يا باحث .. أشوفك أمس

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

آه صح نسيت ... فيه كام نقطة كدة فى المقال ابقى فكرنى أخش فيك شمال عشانهم

نياهاهاهاهاه

ضحكة شريرة

الباحث عن الحقيقة said...

صبرني يا رب
بس ايه الثقة دي بتحجزي اول تعليق كده من غير ما تسيبي اجندة على الدرج
ولا ابو خالد مانع خروج الاجندات
.......
انا سعيد جدا
مش اسمي سعيد ..قصدي انا مبسوط يعني
معلش قريتى موضوعين ليا في يوم واحد خفت تكون بطاريتك خلصت
سعيد جدا بتقديرك لما اكتبه وتشجيعك الكريم الحقيقة وردودك هي اللى بستوحي منها بعض افكار موضوعات ..بس اوعي تقولي ملكية فكرية وحاجات كده ..بلاش تدخليلي من سكة القانون هتتعبي
اظن فيه حديث يقول او فيما معناه :أختلاف امتي رحمة
وفيه فرق بين الاختلاف بمعنى التنوع ..وبين الخلاف بمعنى الخصومة
جميل اوي قولك ان الاختلاف مرونة ومساحة من التحرك .والله الجملة دي تنفع بوست لوحدها
حقيقي انا كمان استمتعت بتعليقك الاخير ده ..اوحالي بموضوع عن الاختلاف بين العلماء وكيف تقبلوه وكيف كان يحيل بعضهم الى بعض حتى لا يشقوا على الناس فاذا لم يجد الحنفي حل في مذهبه قال للسائل اذهب بها الى عالم شافعي ستجد عنده حل
شكرا كمان مره

الباحث عن الحقيقة said...

ابن حجر حجنجر
زلطاوي بيه ..فينك يا راجل
والله قبل ما اشوف تعليقك ده طالع في دماغي من الصبح ابعتلك رسالة اقولك وحشتني يا واد
انما طبعا لو بعتها دلوقتي هتقول ده بس افتكرني علشان كتبت تعليق
علشان كده مش هبعتها
بصراحة بتلكك ..أهو توفير برضه خاصة ان الكانتين واقف بقاله موضوعين والاستراحة هتريح ولا ايه ..انت هتسوق فيها ..تعبت من غسيل الكوبايات والطلبات
المهم سعيد بتعليقك جدا لانى عارف انك مش بتجاملني لانك مطنشني بقالك موضوعين تقريبا وده التالت يمكن
على فكره ..مش ده الموضوع اللى كان في دماغي ..انا كنت هكتب موضوع اكبر وبلغة فصحى بقى أصولية بحكم قراءاتى في كتب الاصول فكلامي كان هيبقى شبههم بس قلت اسهل الموضوع شوية
شخصيا عندى كلام كتير في الموضوع ده
يعنى مثلا افعال العباد بتنقسم الى ثلاثة اقسام قسم يستحسنه الشرع وقسم يستقبحه الشرع وقسم لا يستقبحه الشرع ولا يستحسنه وخير في فعله او عدم فعله ..وقسم لا يأت فيه الشرع ببيان يفيد استقباحه الفعل او استحسانه
ما الكلام سهل اهو ..طب سبني كده افكر في تحديث

الباحث عن الحقيقة said...

ابن حجر معلش نسيت
انا كنت جبت سيرة البخاري في موضوعي اللى فات فأفتكرت ام البنين تقصد محمد اسماعيل البخاري ..مش محمد اسماعيل المقدم علشان كده كلمتها تراجع حجية خبر الاحاد وان الكلام مش مقصود به الطعن في البخاري
اما بخصوص استفسارها فالله اعلم تقصد ايه
عموما انت تجهز الجزء الثالث من مفهوم الوطنية ونعرضه في الصحيفة علشان تشوف التعليقات عليه
لم تجهز اديني خبر

رفقة عمر said...

ماشاء الله لاقوة الا بالله
زادك الله علما وفهما
جزاك الله خيرا على مجهودك فى تبسيط وتوصيل المعلومه لنا
موضوع الامور المشتباهات دة كان محير ناس كتير
الحمدلله قربته لنا
ونسال الله ان نعمل بما تعلمنا
جعل الله عملك فى ميزان حسناتك اللهم امين

الباحث عن الحقيقة said...

الاخت رفقة عمر
رد من الردود التي تجعل عيني تدمع
أسأل الله أن يجعلني خيرا للاسلام والمسلمين
جزاكم الله خيرا يا رفقة عمر
يكفيني دعائكم
ولكم مثله ان شاء الله
اللهم امين

دكتور حر said...

الله ينور يا عم أحمد

المشكل الاساسي كله في المشتبهات

لكن الخطأ يدخل في ابرازه الى حد كبير العالمل الثقافي والاجتماعي

عندك
1 - سد الذرائع
2 - والأخذ بالأحوط
3 - والسؤال اللي بيقول بعقلك كده ايهما أفضل؟؟

وغيرها من قبيل من يفتي من الأساس

ياريت لو تغوص في هذه المسائل من ناحية كيفية التجنب في الفتوى أكثر من الأخذ بالأحكام

وربنا يكرمك ويوفقك يارب

الباحث عن الحقيقة said...

دكتور حر
اهلا سهلا بزيارتك يا فندم
محدش هيعدم سند في الفقه فالادوات كتيره
بس المهم يكون التحليل والتحريم بعقل
يكون الدكتور شاطر يعنى
مش جبان وخواف
مش يقولوا ما تاكلش وما تاكلش وما تاكلش
الدكتور الشاطر بيقول للمريض كل بس بحساب ..ابعد عن القدر الضار
هيقول سد الذرائع
هنقول الضرورة تقدر بقدرها
عموما القضية مش في اختلاف الاجتهاد
القضية هى احترام الاختلاف في الاجتهاد
منور يا دكتور

جني said...

أخي الكريم الباحث عن الحقيقة
دروسك الرائعة وعرضك الشيق نفعك الله بها ونفعنا بها .. تحتاج إلى الوقت لمدارستها ومن ثم التعليق عليها .. خوفا من التعليق السريع علشان ما تقوليش ياااض ولا تخرم عيني ..
المهم لي اقتراح بسيط بعد إذنكم ألا وهو أن يكون ملخص الموضوع أقصر من ذلك ..
شئ آخر : كلما مررت بمدونة ماشاء الله وجدتك هناك .. إلا مدونتي ماعرفش بينك وبينها ايه .. هي مرة وتعليق يتيم وأدي وش الضيف ..
ماتخافش دا جني مسلم
لك كل الشكر
said

الباحث عن الحقيقة said...

أبو السيد يا جن
يا عم خد راحتك
انا اقصد اللى يجادل في الفقه وهو ما يعرفش امور بديهية
وبعدين والله انا بلف في المدونات وزى ما بتيجى معايا
اديني قبل ما ارد هنا رحت زرتك واستمتعت بقصيدة حمير حمير
هههههه
بارك الله فيك
منورني دايما يا جن

Zika said...

اولا سلامو عليكم
ثانيا احييك علي عرضك للموضوع انا اول مره اقرا موضوع ديني واتشد لاني اكمله . بجد كسرت فيه الملل وعبرت عن وجهة نظرك وان شاء الله ربنا يجازيك عنها خير

الفارس الملثم said...

موضوع قيم وهام اخي الباحث , واحييك علي عرضك المتميز لهذه القضية الحيوية..

وانا اري ان آفة التشدد هي استسهال التحريم , فهي تتبع طريقة الشرطة عندنا في التعامل مع المتهمين " المتهم مذنب وان ثبتت برائته وتتبع نهج ان الشئ محرم حتي يثبت العكس ..

تحياتي
محمد

الباحث عن الحقيقة said...

زيكا
زيارتك وتعليقك اسعدني جدا
اشكرك لتواجدك وانجذابك للموضوع
تقبل مني خالص الشكر والاحترام

........

الفارس المثلم
عيزيي الفارس اشكر لك حضورك مدونتي وزميلي ابن حجر
وظريف المثل الذي ذكرته عن الشرطه
وهذا عكس ما يقوله الفقهاء فالقاعدة ان الاصل في الاشياء الاباحة وليس التحريم وعلى من يدعي عكس الاصل ان يأتي بالدليل
شكرا محمد على تشريفك للمدونة

الفاتح الجعفري said...

اخي الباحث عن الحقيقه
ماشاء الله ربنا يحفظك
موضوع رائع وعرض سهل وبسيط
واكثر مااخاف منه هو المتشابهات وكما قال رسول الله كالراعي يرعي حول الحمي يوشك ان يقع فيه
ولكن
الما هناك علماء فلا خوف ,وطالما ان الانسان يتحري الحق ويحاول الوصول اليه جاهدا فحتما سيمن الله عليه به
يقول الله عزوجل
"والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا"
ربنا يحفظك
وسلامي لاخي ابن حجر كثيرا
جزاكم الله خير

الباحث عن الحقيقة said...

الفاتح الجعفري
اهلا سوهلا بك من جديد
وحشتنا ونحب نشوفك معنا دايما متواجد بقلمك وفكرك
بارك الله فيك
وشكرا لسلامك لابن حجر تقريبا وصله بس هو بيتقل علينا مش عارف ليه
حتى الايميل مش بيفتحه
جزاكم الله خيرا يا فاتح

مجداوية said...

الأخ الكريم

بالله عليك أخى الكريم لا تظن بى غير ما أكون فأنا والله شاهد على عندما قبلت أعتذارك نسيت الموضوع تماما ولم يعد هناك ذرة زعل أنا دخلت مدونتك من قبل ولكن دخلت الاستراحة ولم أدخل هنا وظننت أنى دخلتها وعلقت قد يكون أخرنى شىء عن التعليق ولكن حقيقى لا أذكر ماذاأخرنى هكذا
يا أخى الكريم نحن أخوة فى الاسلام فهى أكبر من اخوة الدم ويشرفنى دائما تواجدك فى مدونتى ويشرفنى انضمامى للمدرسة هنا وبعدين انا دافعة المصاريف وبانفع الكانتين ومش بأنط من على السور صحيح ممكن آجى متأخرة بس بأقرأ الدرس كويس وبأذاكر وأفهم عشان أناقشك فيه ان وجدت أسئلة فلماذا ظننت انى لسه زعلانة !!أنا لن أقسم ولكن الله شاهد على أننى اسامح كل الناس لأنى عاجلا أو آجلا ساسامح لذا فأنا اعجل بالخير دائما لأن الانسان لا يعرف متى ينتهى أجله ,,سامحنى اخى الكريم اذا كنت سببت بدون قصد أى قلق لك أو انزعاج وخلينا لو سمحت فى الدرس الهام ده ,وأرجو ذكر بعض الأمور المشتبهة وأيضا تفسير استفت قلبك
وبمناسبة أكل الحمير لم يرد نص قرآنى بتحريم أكلها لكن ذكر فى القرآن انها للركوب ولحمل المتاع فهل هناك من السنة ما يؤكد هذا التحريم
وجزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى السلس

وهل من الممكن أن تطمئننى أنك لن تظن هذا الظن بعد الآن وتأكد أخى الكريم أن ما أقوله أفعله ولقد نسيت الموضوع ونسيت الخلاف لأننى تفهمت موقفك وقبلت اعتذارك بأمارة انى سلمته على المفتاح

بارك الله لك وجزاك عنا خير الجزاء

بت خيخة وأى كلام said...

ازيك يا معلمى
كويس انك بتكتب عن الحلال والحرام علشان انا عندى كمية اسئلة مش عارفة اجابة عليها وعايزاك تدلنى على طريق الصواب
بص يا سيدى
عندى واحدة صاحبتى اجنبية
بتقرا فى الاسلام والدين الاسلامى كتير علشان هى بتشاور عقلها وعايزة تسلم

المهم قابلتها من فترة وسالتنى الاتى
ليه الخنزير حرام
انا لسة هادلو بدلوى واعمل فيها شيخة
لاقيتها بتقولى
انها سالت شيخ قالها لان الخنزير جواه دودة فى جسمه مش بتموت
ولما دورت فى الاتجاه العلمى اكتشفت ان الدودة دى موجودة كمان فى لحم البقر وانها بتموت عند درجة غليان معينة يعنى لو خدت لحم الخنزير وغلته كويس الدودة كمان هتموت
لو حرام علشان هو بياكل من الزبالة فده حسب نوعية الاكل اللى هتتقدمله
وبعدين ماهى المعزة بتاكل من الزبالة
طبعا انا نتيجة جهلى الشديد بالامور دى
ولانى فعلا كنت معتقدة ان الخنزير حرام علشان جسمه جواه دودة
زى ما مدرسة الدين بتاعتى فهمتنى كدة وانا صغيرة
ونتيجة بحث صديقتى دى فبالتالى انا مبقاش عندى رد
فقلتلها هاسال واهقولك

تانى حاجة لاقيتها بتقولى
ايه عقاب اللى تقلع الحجاب
انا برضه تنحت قدامها
ايه السؤال اللى مش على البال ده
قالتلى مافيش ايه فى القران صريحة بتبين عقاب الست او البنت اللى تقلع الحجاب

بصراحة يا معلمى
انا معرفتش ارد عليها خالص
وباعتبار انها اجنبية انا كنت عايزة ارد عليها رد مقنع مزود بالادلة الشافية علشان مبقاش شكلى حمارة قدامها
وكمان علشان اخد ثواب على حسها لو دخلت فعلا فى دين الاسلام

هاستنى منك الردود
سلام
اختك خيخة

الباحث عن الحقيقة said...

مجداوية
الحقيقة انا كنت مستغرب لانك دايما سباقه الى التعليق في مدونتنا
ورغم زيارتي لكي مرتين متتاليتين وحديثى عن نقل رابط موضوع فؤاده للفت نظرك لزيارة موضوعي
لكن حضرتك غبتي عن التعليق لغاية ما انا رحت وقلت هو فيه ايه
عموما الحمد لله اتأكدت ان مفيش زعل
وده كفايه وان شاء الله حسن النوايا متوافر
بخصوص اسئلتك
اولا: الامور المتشابه امثلتها هي كل امر اختلف العلماء فيه بين المنع والجواز وهذه امثله تمتلك بها كتب الفقه سواء كتاب الفغقه على المذاهب الاربعة او فقه السنه الذي لا اظن انه يخلو من احدهما بيت طالب علم
ثانيا : سؤلك عن لحوم الحمر الانسية وان كنت اظن ان السائل اعلم من المسئول مما دغعني للبحث لعل في الامر شئ لم اعرفه واشكرك لاني وجدت الاتي من كتاب بداية المجتهد
وأما المسألة الثانية: وهي اختلافهم في ذوات الحافر الانسي: أعني الخيل والبغال والحمير، فإن جمهور العلماء على تحريم لحوم الحمر الانسية، إلا ما روي عن ابن عباس وعائشة أنهما كانا يبيحانها، وعن مالك أنه كان يكرهها، رواية ثانية مثل قول الجمهور، وكذلك الجمهور على تحريم البغال، وقوم كرهوها ولم يحرموها،
وهو مروي عن مالك
........
اما تفسير استفت قلبك المقصود به حث المسلم على عدم الاقبال على فعل لا يطمئن له قلبه فكما قال صلى الله عليه وسلم الاثم ما حاك في صدرك وكرهت ان يطلع عليه الناس ..فهنا يكون : استفت قلبك فإن رأيته في نفسك اثم كرهت اطلاع الناس عليه فلا تقبل عليه ولا تفعله حتى تسئل العلماء في ذلك
.......
جزاكم الله خيرا يا مجداوية
ربنا يبارك فيكي وفي قلبك
تحياتي :الباحث

الباحث عن الحقيقة said...

بت خيخية واي كلام
منوره الصحيفة الكاشفة
خطوه عزيزة اوى .. ثواني اجيب شربات من الاستراحة
بصي يا أم شريف
يقول رئيس قسم التغذية والكيمياء بكلية الطب في شيكاغو بالولايات المتحدة الامريكية:
1 - يظن انه لو طبخ الخنزير فإن خطر مرض الدودة الوحيدة (تينيا سوليم) يزول، والحقيقة هي غير ذلك فقد أجريت عدة تجارب على 24 حالة مرض وتبين ان 22 حالة منها كان سببها لحم الخنزير المطبوخ.
مش عايز اطول عليكي بس ده لينك من جريدة الرياض بعنوان : إصابة 47 مليون شخص في الولايات المتحدة الأمريكية تناولوا «لحم الخنزير»
http://www.alriyadh.com/2006/05/16/article154860.html
وده من موقع الاسلام سؤال وجاوب
سؤال:
لماذا يحرم الإسلام الخنزير ، مع أنه مخلوق من مخلوقات الله ؟ ولماذا خلق الله الخنزير إذاً ؟!.
http://islamqa.com/index.php?ln=ara&ds=qa&lv=browse&QR=12558&dgn=4
.............
ثانيا : اذا امنا وصدقنا ان القرآن وحي من الله فيجب علينا الامتثال لطاعة الله حتى ولو لم نفهم سبب المنع فنحن لا نعلم لماذا نطوف حول الكعبه ولماذا سبعة اشواط لا سته ولا ثمانية ..ولكننا نفعل ذلك لان الله امرنا بذلك . وقد امتنع المسلمون الاوائل عن لحم الخنزير لما رأه حيوان مستقذر.. واليوم وضح لنا كم الامراض الكثيرة التي ينقلها للانسان وليس مرض واحد ينتهي بالغليان فمذا عن الدهون التي لا يمكن فصلها منه وهي تسبب امراض كثيرة
وسأضرب لكى مثلا : فلنفرض ان الاب قال لابنه لا تأكل نوع معين من الحلوى بالتأكيد فإن الابن سيمتنع عن اكل الحلوى وسيعلم ان ابيه ما كان لينهاه عن شئ إلا اذا كان ضارا به رغم حب الطفل لهذا النوع من الحلوى
..............
ثانيا : بخصوص عدم ذكر عقاب على ترك الحجاب
فالايات تأمر بالحجاب وتنهى عن السفور
ولا شك ان من يترك الامر فهو عاصي والعصيان يستوجب العقاب
وفاعل الحرام وان لم يذكر له عقوبه فهو يعلم انه لا شك معاقب اذا فعل ما نهى الله عنه
فمثلا في المثال السابق اذا قال الاب لابنه لا تأكل كذا او لا تفعل كذا
فأن الطفل يعلم بفطرته انه سيعاقب اذا فعل ما نهاه عنه والده حتى ولو لم يخبره والده انه سيعاقبه ان فعل ..ففطرة الولد تعلم انه حين يخالف سيتعرض لعقاب
وسيظل طوال اليوم مختبئا من والده يتفادى ان يراه
ولله المثل الاعلى

بت خيخة وأى كلام said...

شكرا جدا على افادتك ليا يا باحث
انا هاخد تعليقك كله كوبى وبيست وهابعته على الايميل لصاحبتى
جزاك الله خيرا
اختك خيخة

مجداوية said...

اخى الكريم

جزاك الله خيرا على الاجابة ولكنى لم اكن اعرف ان ابن عباس والسيدة عائشة اباحوا لحم الحمير اذا فالمسئول اعلم من السائل حتى لو بحثت ,,

وأرجو أن تتقبل شكر خاص وبعيد عن المدرسة ودروسها لكونك انسان خيّر لتحَرِيك الأمر واهتمامك بمعرفة سبب عدم تعليقى ,,فحرصك هذا جعلنى أشعر بالامتنان فلك كل الشكر وخالص التحية والتقدير

الباحث عن الحقيقة said...

ام شريف مش اي كلام
احنا تحت امرك وربنا يهديها ويهدينا كمان
وهعتبرك الكابي بيست ده نوع من الاطراء والتشجيع
خالص الشكر يا فندم

...........

مجداوية
كان لازم اجي اتأكد واسأل هو فيه ايه
دى مجداوية يا جدعان مش اى حد
يعني زينة المعلقين والمنتسبين لمدرسة الكاشفة للدراسات الاسلامية
وانا بقول دراسات لانها هتشمل اكتر من جانب ان شاء الله
وبالمناسبه ارجو لو كان عندك رأي مخالف تذكريه عادي
انا بس اللى فهمت اسلوبك البسيط وروح الدعابه غلط ..خاصة زى ما بتشوفي اللى بيختلفوا في الرأي في المسائل الدينيية بيعلقوا المشانق لبعض ومفيش سعة ولا رحمة
وبخصوص بحث لحوم الحمر الانسية انا اختصرت لحضرتك من تاب بداية المجتهد فقط لكن انا بحثت في كل المذاهب وكانت نفس النتيجة خاصة فيما يذكر عن ابن عباس ويرجع سبب الخلاف الى انها ليست من الاطعمة المحرمة في الايه كما ان ابن عباس يقول ان النهي كان وقت خيبر خشية قلة الظهر وقيل انها كانت تأكل العذرة او الجله
البحث كان طويل وانا لخصته لحضرتك في ردي السابق ولو عايزه تفصيلات انا تحت امرك

norahaty said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الباحث عن الحقيقة
اقولك الحق
دى يمكن خامس مره اجى وكل ما ابتدى اكتب اى كلمة اقول لنفسى "ايه اللى حتكتبيه بعد الجماعة الشداد دول واللى قالوه
لكن عذرى انى احب الله ورسوله واحب ان استزيد من هذا الحب بالاطلاع اكثر
واكثر على امور ديننا
وفقك الله لما فيه الخير للاسلام والمسلمين
norahaty

الباحث عن الحقيقة said...

الاستاذة نور
اشكر لكي وجودك وتشريفك لنا بزيارتك
ده يسعدني جدا
ثانيا يكفي ان كل اللى قرا يدخل يقول قريت
لان الردود هي اللى بتشجعني على الاستمرار
وهي سبب التأخير في نزول موضوع جديد
وحضرتك انا يسعدنى تواجدك ومتابعتك لمدونتي انا وشريكي في المدونة ابن حجر العسقلاني
ولو حتى تعليق فاضي
ارمي السلام وخلاص كفايه بس تشريفكم لنا
خالص التحية والامتنان والتقدير

واحد من البلد دى said...

السلام عليكم..مع إننى من الذين يفضلون أن يتباحثوا فى أمور الدين من خلال الكتب والمراجع إلا أننى أشعر بالسعادة عنما أرى شخصا حريصا على نشر الدين وتعاليمه..مع أن هذا أول مرور لى إلى المدونة لكننى سعدت حقا بالتجول داخلها...وبالنسبة لموضوع البوست..فإننى أتعامل فى حياتى من منطلق أن الله سبحانه وتعالى قد أمرنا بما فيه صالحنا وأن أى أمور متشابهات قد تخير الله لنا منها أفضلها...فعندما يتخير لى الله بذاته العلية طريق حياتى وخطة معيشتى فيها..لماذا أرهق ذهنى بالتفكير فى سبب إختياره لكذا وتحريمه لكذا وتحليله لكذا ...طالما أننى مسلم فيجب أن أتخذ من الله ورسوله ..تعاليم حياتى دون أن أكبد نفسى عناء التفكير فى ما لن يزيدنى إلا شرودا ولن يكون بالنسبة لى سوى بابا للشيطان فتحته بيدى..أدعوا الله لى أخى بالثبات وإياك فهو ولى ذلك والقادر عليه..والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

shaimaa elgarhy said...

جزاك الله خيراً ...والله عينى تدمع من الفرح بك فإنك مثل اعلى لشباب المسلمين حفظك الله...

وجعل كل ماتنقله الينا فى ميزان حسناتك ... وكما نفعتنا به فى الدنيا نفعك الله به فى الاخرة

وجعلك الله دائما من خير الناس

خير الناس انفعهم للناس

عاجزة عن الشكر ولكن ...جزاك الله خيراً

عاشقه الفردوس said...

هاه
جيت ياستاذ

وقريت وانتبهت للدرس اوي وفهمته كمان


معلش بقي ع الغياب

يابخت من قبل وعفي

ابو حنيفه قال لا

لسه هقراه النت عندي صعب وهقولك لو مافهمتهوش


السلام عليكم

صبرني يارب said...

سلام عليكم

باحث اخجلتم تواضعنا بجد
ويلا ياعم هيص بقى فى مواضيع بوستات
اهو الاقي حد يقول غيري برضه ده كويس

بس خلى بالك اول خمس افكار بس الى ببلاش بعد كده تجيبلى واحد عصير فريش من غير سكر فى الصيف وفى الشتا نسكافيه بلاك من غير سكر برضه اهو توفير

واول مره اعرف ان لحم ذوات الحافر فى اختلاف على فكره هانكش فى الموضوع ده برضه من باب العلم بالشيء انا كنت فاكره انه حرام قطعيا .

وبالنسبه للاخت الى خيخه اتكلمت عنها استنى عندي بوست الكتالوج مهم اوي يوصلها.
ولو اسلمت على ايدك يا خوخه ممكن احقد عليكى .
والف شكر للكلام الجميل اوي يا باحث ربنا يكرمك

مجداوية said...

الأخ الكريم

الفسحة طولت أوى جرس الحصة الجديدة حيضرب أمتى

الباحث عن الحقيقة said...

واحد من البلد دي
انا اللى سعيد بتشريفك الكريم لمدونة الكاشفة
وشئ اسعدني جدا انك كمان تجولت فيها ونالت اعجابك
ومره اخرى اسمحلى احيي قلمك كشاعر حقيقي انا بستمتع بقراءة قصائده

الباحث عن الحقيقة said...

شيماء الجارحي
وعليكم الصلاة والسلام آل البيت
اهلا وسهلا بزيارتك الكريمة
كلماتك اسعدتني جدا
شرفتينا كلنا بزيارتك
والحمد لله مدونتننا نالت اعجابكم الكريم
تقبلي تحياتي

الباحث عن الحقيقة said...

عاشقة الفردوس
غرامة تأخير يا فندم
كده مش هينفع
لالالالالالا
وبعدين
بقى اول تلميذه كانت بتحضر بدري
ابس ألاقيها بتيجي اخر واحده
اتمنى يكون المانع خير
وكويس اطمنا عليكي
يلا روحي إلحقي اللى فاتك
انتى عملتي كام شنطة لغاية دلوقت

الباحث عن الحقيقة said...

صبرني يا رب
من اولها كده كتف قانوني وعايزه تشاركينا في الثواب بتاع صديقة خيخة
يعني هى لقمة العيش اللى تجيلنا من ورا خيخة لازم تبوصلنا فيها
ماشى يا ستى


...........

مجداوية

سامحوني جميعا واعتذر عن التأخير
كنت بالقاهره ولسه راجع اليوم
واشكركم جميعا لانكم بتسألوا عني
تقبلوا خالص التحية والتقدير

جني said...

بحثاوي بك
السلام عليكم
فينك ياابني مابتنشفش ليه ؟ وفين ضروسك قصدي دروسك الجديدة ؟ ما تقوليش مش فاضي وكنت على سفر داانا لسه شايفك من يومين عمال تعس في كام
مدونة ..المهم طمنا عليك
وعلشان خاطرك ها أشيل الكود من التعليق
سلام يا صاحبي
said